Boodschap van Genesis 1-11 , D. Atkinson

Specificaties

Bijbelstudieserie BSV-serie

Boodschap van Genesis 1-11 , D. Atkinson

BSV-serie
15,90
+ Toevoegen
Op voorraad in de webshop
Binnen 2 werkdagen bezorgd, mits voorradig

Stapelkorting:
  • Bij aankoop van 10 producten: 5% korting
  • Bij aankoop van 30 producten: 10% korting
Plaats op verlanglijstje
Vergelijken

Beschrijving

De serie de Bijbel Spreekt Vandaag is een serie verklaringen van gedeelten uit het Oude en Nieuwe Testament. Het doel van deze verklaringen is tweeledig: de tekst van de Bijbel zo nauwkeurig mogelijk uitleggen en de boodschap van de Bijbel verbinden met het leven van alledag. De serie is goed leesbaar voor een breed publiek, want zij vermijdt bewust de theologische vaktaal. Zij staat onder redactie van John Stott en Alec Motyer.

De boodschap van Genesis 1-11 (David Atkinson)
De eerste hoofdstukken van Genesis verkondigen de oorsprong van de wereld en van het menselijk leven op aarde. David Atkinson past hetgeen hij hier aantreft, toe op de grote kwesties waarvoor wij aan het eind van de twintigste eeuw staan. Hij stelt dat de eerste elf hoofdstukken van Genesis een ouverture op de rest van de Bijbel vormen. Daarin klinken reeds alle thema's die later in de Bijbel vollediger worden uitgewerkt. Bovendien wekken zij de verwondering voor de creatieve macht en schoonheid van God. En zij openbaren een God die altijd liefdevol en barmhartig is, zelfs in zijn vreselijke oordeel over mensen die Hem de rug toekeren en daardoor de harmonie in de schepping verstoren. Hij is er altijd op uit de mensheid te verlossen.

De boodschap van Ruth - Vleugels om onder te schuilen (David Atkinson)
‘Het prachtigste complete werk, op kleine schaal, dat ooit geschreven werd, een ethische verhandeling in de vorm van een idylle,’ aldus Goethe over het bijbelboek Ruth. Zij gaat over gewone mensen in alledaagse omstandigheden. Noömie, die na veel verdriet, armoede en hongersnood uiteindelijk vrede en rust vindt. Ruth de jonge immigrant uit Moab, die zichzelf verbindt met haar schoonmoeder Noömie en met de God van Noömie. En Boaz, die met Ruth trouwt en daardoor een plaats in Gods geschiedenis met Israël krijgt. Zowel koning David als Jezus stammen van hem af. In zijn tekst-voor-tekstverklaring brengt David Atkinson de boodschap van dit meeslepende verhaal duidelijk naar voren: God voorziet.

De boodschap van Job - Lijden en genade (David Atkinson)
Het gegeven van het lijden in de wereld stelt ons voor de uitdagende vragen. Het boek Job gaat helemaal over menselijk lijden. We ontmoeten een man die fysiek en emotioneel beschadigd is. We komen vrienden tegen die hun best doen, maar het alleen maar erger maken. We worden geconfronteerd met intellectuele raadsels. Boven dit alles uit -en als gevolg hiervan - zien we Job worstelen met zijn geloof in God. David Atkinson overtuigende uitleg laat de kracht van het boek Job zien om tot in onze menselijke situatie te geraken en aan te sluiten bij onze menselijke behoeften. Het biedt naar zijn overtuiging de grote troost die voortkomt uit de wetenschap dat iemand anders hetzelfde heeft doorgemaakt. Zijn boek is een ontdekkngstocht waarvan de resultaten van pas komen bij pastorale hulpverlening.

De boodschap van Prediker - Een tijd om rouw klagen en een tijd om te dansen (Derek Kidner)
Derek Kidner laat zien hoe Prediker zich verplaatst inde mens die denkt dat er geen God is, althans dat God zich niet mat ons bemoeit. Een seculiere mens die uit zichzelf zoekt naar de zin van het leven. Tevergeefs. Hij weet dat er ‘meer’ is, want ‘de eeuwigheid is in zijn hart gelegd’. Maar dat zal hij pas ontdekken wanneer alle schijnzekerheden en valse waarheden zijn afgebroken. Dat doet Prediker voor hem. Het enige blijvende houvast is de Enige die Zichzelf openbaart. Die Zelf de mens uit zijn slop komt halen.

De boodschap van Jesaja (Berry Webb)
Door de briljante stijl, dichterlijke zeggingskracht en hoopvolle vooruitblik op het Evangelie, is Jesaja een bijzonder bijbelboek. Het verhaalt hoe God zelf de weg tot heiligheid heeft bereid voor degenen die zijn ‘verlost’ of ‘vrijgekocht’. Dit doet denken aan de uittocht uit Egypte, maar is tevens een voorafschaduwing van Christus’ volbrachte werk aan het kruis. De lezer ervaart de tastbare vreugde in de manier waarop Jesaja het oordeel beschrijft – vernieuwing rijst op vanuit de puinhopen, het nieuwe maakt plaats voor het oude. In dit meesterwerk van Jesaja zien we Gods hand in de geschiedenis van zijn volk en de wereld. Het goede nieuws betekent hoop voor de wereld. Barry Webb nodigt de lezer uit om Jesaja’s fascinerende visioen van Gods heerlijkheid te zien, alsook het wonder dat toegang tot Hem mogelijk is. Het schrijven van dit boek was een onvergetelijke, alles overstijgende ervaring voor hem: ‘Ik heb als een arend door de hemelen gevlogen en de heerlijkheid van God gezien. Ik heb de wereld, en mijn plaats daarin, met andere ogen gezien.’

De boodschap van Hosea (Derek Kidner)
‘Ga heen en trouw met een prostituee.’ Dat was het eerste wat God tegen de profeet Hosea sprak. Waarom vroeg Hij dit van zijn speciale woordvoerder? Omdat Hij Hosea, het volk Israël en ieder van ons vandaag iets wilde leren. Een pijnlijke maar ook vreugdevolle les. Een les om nooit meer te vergeten. Het beeld van de hoererij heeft betrekking op de toestand van de mensheid. Wij allen zijn God ontrouw geworden. We hebben Hem en zijn gebod in de steek gelaten en ons met allerlei afgoden ingelaten. Het is beschamend maar waar. En toch, temidden van onze zonde komt God naar de mensen toe en bewijst Hij zijn liefde aan de liefdelozen. Wat een blijde boodschap!

De boodschap van de Bergrede (Matteus 5-7) - Een christelijke tegencultuur (John R.W. Stott)
‘Volgelingen van Jezus moeten anders zijn,’ schrijft John Stott, ‘Anders dan zowel de geïnstitutionaliseerde kerk als de seculiere wereld, anders dan bepaalde vormen van godsdienstigheid en niet-godsdienstigheid. De Bergrede is de meest complete omschrijving van de christelijke tegencultuur in het Nieuwe Testament. Hierin wordt een christelijk waardensysteem gepresenteerd, een ethische norm, een vorm van vroomheid, een houding ten opzichte van bezit, een ideaal, een leefwijze en een geheel van relaties – een voor een totaal verschillend van die van de niet-christelijke wereld. En deze christelijke tegencultuur is het leven in het Koninkrijk Gods, een volledig menselijk leven, dat echter wordt geleid onder goddelijke heerschappij.’ In deze zorgvuldige uiteenzetting van de Bergrede verklaart John R.W. Stott de bijbeltekst nauwkeurig en verbindt die met het hedendaagse leven. De auteur zegt dat hij vooral wil dat Christus zelf zijn rede weer houdt, deze keer voor de moderne wereld.

De boodschap van Marcus - Het geheimenis van het geloof (Donald English)
Het evangelie van Marcus lijkt op het eerste gezicht een eenvoudig verslag van het optreden van Jezus. Veel verhalen. Volop actie. Heel wat human interest. Plus Jezus’ antwoord op enkele dringende vragen, recht-toe-recht-aan. Maar als je goed leest dan blijkt het goede nieuws van Marcus veel meer in te houden. Het gaat over het kruis van Christus, en over de navolging van Christus die onze totale inzet vergt. Wie is Jezus en wat vraagt Hij van ons? Wat is geloof en waarom kiest de een voor en de ander tegen Jezus? Dat zijn de vragen die Marcus aan de orde stelt.

De boodschap van Romeinen - Gods goede nieuws voor de wereld (John R.W. Stott)
Paulus’ brief aan de toen nog jonge gemeente in Rome heeft alle eeuwen door een grote invloed uitgeoefend en een ingrijpende uitwerking gehad. Zij wordt wel ‘een toegangspoort voor de hemel’ genoemd. In deze brief geeft Paulus het meest volledige beeld van het evangelie dat we in het Nieuwe Testament tegenkomen. Het beeld omvat tijd en eeuwigheid, het verleden en de toekomst van de mensheid, en de grote thema’s van rechtvaardigheid, heiliging en verheerlijking.

De boodschap van Galaten - Maar één weg (John R.W. Stott)
De brief aan de Galaten, geschreven aan jonge gemeenten in de afgelegen, bergachtige streken van Klein Azië, wellicht het oudste gedeelte van het Nieuwe Testament. Met welke problemen werden zij geconfronteerd? Ze leefden temidden van een veelheid aan godsdiensten en filosofieën. Hoe konden zij weten wat de waarheid was? Hoe kan een mens in het reine komen met God? Hoe kunnen christenen temidden van een heidense cultuur de wil van God in praktijk brengen? ‘Er is maar één weg,’ was Paulus’ antwoord, ‘en die weg is Jezus Christus.’ Zijn antwoord geldt nog steeds. Onze omstandigheden zijn anders, maar de principes die hij ons voorhoudt zijn aan geen tijd gebonden.

De boodschap van 2 Timoteüs - Bewaar het Evangelie (John R.W. Stott)
De auteur zelf zegt over zijn studie van Paulus’ tweede brief aan Timoteüs: ‘Elke keer weer opnieuw werd ik erdoor getroffen dat wat de apostel schrijft aan geen enkele tijd gebonden is en daarom ook actueel is voor ons, vooral voor jonge christelijke leiders. Want ook in deze tijk heerst theologische en zedelijke verwarring, zelfs afvalligheid. De apostel roept niet alleen Timoteüs, maar ook ons op om sterk, moedig en standvastig te zijn. Timoteüs is geroepen om anders te zijn. Hij mag niet bezwijken voor de druk van de publieke opinie. Hij mag zich niet richten naar de geest van zijn tijd, maar moet vast blijven houden aan Gods waarheid en gerechtigheid. Mijns inziens hebben de christenen van deze tijd niets zo hard nodig als deze zelfde moed.’

De boodschap van Jakobus - Beproeving van het geloof (J.A. Motyer)
De brief van Jacobus gaat over de dagelijkse werkelijkheid van het geloofsleven. Over tegenslagen en beproevingen, over de wijsheid die je nodig hebt in verzoekingen, over armoede en rijkdom, over de macht van de tong. De apostel Jakobus is juist in deze praktische dingen uiterst geestelijke ingesteld. Hij schrijft over geloven en doen, groeien in de Heer en uitzien naar de terugkeer van Jezus, onderkennen en belijden van zonde, gebed en verhoring, ziekte en genezing.

De boodschap van Openbaring (Michael Wilcock)
Wat moet de twintigste-eeuwse lezer met kosmische dieren, sprinkhanen zo groot als paarden, zeven schalen van toorn, oorlog in de hemelen, beesten en draken? Michael Wilcock stelt dat toen God zijn gemeente ‘een schitterend plaatjesboek’ heeft geschonken. Vol woorden en beelden. Hij tilt de sluier op over het drama van Openbaring, dat zich voltrekt in acht bedrijven. Zo helpt hij ons om de sleutelbegrippen van dit fascinerende en raadselachtige nieuwtestamentische boek te begrijpen, zowel met onze verbeeldingskracht als met ons verstand.

ISBN: 9789063183134 De boodschap van Genesis 1-11